Забезпечення громадян доступним житлом і перспективи діяльності згідно з потребами часу

Відкритість, прозорість, доступність, перспективність, прагнення до вдосконалення!

Не простий час переживає наша держава. На шляху подолання кризової ситуації змінюються пріоритети державної та регіональної політики, громадськість згуртовується і впевнено спрямовує свої зусилля на захист інтересів держави, прав та свобод людини і громадянина.

Саме з цією метою Херсонським регіональним управлінням Фонду ще у 2014 році надано пропозиції, які керівництвом Херсонської обласної державної адміністрації підтримано, стосовно вирішення житлових проблем, у рамках обласних житлових програм, першочергово на пріоритетних засадах родин загиблих військовослужбовців й інших учасників антитерористичної операції (далі – АТО).

На початку 2015 року підписано відповідний меморандум про співпрацю і впроваджено на Херсонщині, одній із перших регіонів в Україні, новітній кредитно-фінансовий механізм стосовно надання адресної безготівкової безповоротної фінансової допомоги учасникам АТО на погашення частини (від 25% до 100%) залишку суми зобов’язань за отриманими на будівництво (реконструкцію) та придбання житла пільговими кредитами у рамках обласної програми розвитку молодіжного житлового кредитування. Зазначеними додатковими пільгами вже скористались чотири сім’ї учасників АТО.

У березні 2016 року затверджено зміни і до обласної програми будівництва (придбання) доступного житла, якими передбачено надання учасникам АТО за рахунок коштів обласного бюджету на безповоротній основі державної підтримки у розмірі не 30%, а 50% вартості нормативної площі доступного житла.  

Поряд із забезпеченням, у рамках житлових програм, житлом учасників АТО, перспективним є напрямок щодо вирішення житлових проблем внутрішньо переміщених осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території та районів проведення АТО, адже на Херсонщині проживає понад 11,5 тис. таких громадян.

 

Слід зазначити, що незважаючи на складнощі сьогодення, не передбачення з 2014 року у Державному бюджеті України коштів на реалізацію державних житлових програм, за підтримки Херсонської обласної державної адміністрації та обласної ради на цей час завершено будівництво у 4-А Таврійському мікрорайоні м. Херсона (просп. 200-річчя Херсона) 9-поверхового 126-квартирного житлового будинку № 69, забудовник – ПрАТ «Молодіжний житловий комплекс», власниками довгоочікуваних новозбудованих квартир стали 78 родин/ одиноких громадян – учасників державних і відповідних місцевих житлових програм, серед яких одна родина загиблого військовослужбовця – учасника АТО, 26 сімей працівників бюджетних установ, 3 багатодітні родини. Наприкінці квітня 2016 року планується проведення урочистого заходу з нагоди завершення будівництва зазначеного будинку.

Попит на житло, яке можна збудувати (придбати) у рамках житлових програм, був завжди високим, а останніми роками значно збільшилась кількість бажаючих, що потребують поліпшення житлових умов, з родин учасників АТО, ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів), багатодітних, працівників бюджетної сфери.

Разом з тим, є чинники, які дещо гальмують розвиток житлових програм, не дають можливості вирішити житлове питання тим родинам і одиноким громадянам, для яких цей шлях є чи не єдиною надією отримати власне довгоочікуване житло. Ці чинники стосуються як відповідальних виконавців житлових програм, так і умов участі у них. Все навкруги зазнає змін, і для досягнення успіху необхідно постійно вдосконалювати свою діяльність відповідно до потреб часу.

Тому вважаємо за можливе і першочергове на цьому шляху спільно забезпечити наступне:

  • виключити вимоги стосовно обов’язкового перебування кандидатів на участь у житлових програмах на квартирному обліку (вся необхідна інформація міститься у державних реєстрах) й інших застарілих норм;
  • забезпечити застосування при розрахунку розміру пільгових кредитів і державної підтримки на будівництво (придбання) житла вартості 1 кв. м загальної площі житла, визначеної за результатами незалежної оцінки на момент укладення відповідних договорів, а не граничної чи опосередкованої вартості 1 кв. м загальної площі житла в регіоні, що визначається Мінрегіоном України час від часу і яка значно менша за ринкову вартість 1 кв. м загальної площі житла;
  • відновити фінансування державних житлових програм з державного бюджету, забезпечити фінансування місцевих житлових програм з відповідних бюджетів у необхідних обсягах (як визначено, поряд з іншим, у Стратегії розвитку Херсонської області на період до 2020 року), адже це не тільки сприятиме підвищенню рівня забезпеченості громадян житлом, а й розвитку будівельної галузі і суміжних галузей економіки, створенню нових робочих місць, тим більше понад 30% коштів, вкладених у будівництво, повертається до відповідних бюджетів у вигляді обов’язкових платежів.  

У цьому напрямку Херсонським регіональним управлінням Фонду вживаються заходи для розширення співпраці з народними депутатами України, депутатами Херсонської обласної та міської рад, керівництвом Херсонської обласної державної адміністрації, Херсонської обласної та міської рад, їх профільними структурними підрозділами, забудовниками, банківськими установами, громадськими й іншими організаціями, громадянами, адже лише з докладанням спільних зусиль можливе вирішення вкрай важливих питань і досягнення позитивних результатів у розбудові Херсонщини.  

Спільно продовжується робота щодо передбачення у державному бюджеті на 2016 рік коштів на реалізацію Державної програми забезпечення молоді житлом та Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла, зокрема шляхом внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (включаючи направлення відповідних звернень до Верховної Ради України і Кабінету Міністрів України), а також стосовно підтримання і прискорення розгляду законопроекту «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва» (щодо реалізації державних житлових програм, у тому числі додаткових пільг для учасників АТО), реєстраційний № 4081 від 16.02.2016.

На теперішній час вже є позитивні зрушення у цьому питанні. Як вбачається з відповіді Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства України на звернення КНСП «Оберіг» Херсонської обласної ради, Комітетом розглянуто законопроект і одноголосно прийнято рішення винести його на розгляд Верховної Ради України, рекомендувати включити до Порядку денного четвертої сесії і за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон. Також Комітетом направлено клопотання до Міністерства фінансів України, яким готується проект змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», щодо передбачення 2 млрд грн на реалізацію державних житлових програм.      

На засіданні постійної комісії Херсонської обласної ради з питань бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку 11.03.2016 підтримано пропозиції Херсонського регіонального управління Фонду і комунального некомерційного соціального підприємства «Оберіг» Херсонської обласної ради щодо збільшення обсягів фінансування обласної програми розвитку молодіжного житлового кредитування на 3180,0 тис. грн до визначеного на 2016 рік програмного показника, а також передбачення в обласному бюджеті 500,0 тис. грн на реалізацію регіональної програми будівництва (придбання) доступного житла. Однак, враховуючи обмеженість фінансових ресурсів, прийнято рішення повернутися до розгляду цього питання за підсумками виконання обласного бюджету у першому півріччі 2016 року.

Здійснюється пошук перспективних об’єктів незавершеного будівництва, вільних земельних ділянок з інженерними мережами й інших активів для можливого використання у рамках реалізації житлових програм. Це питання обговорюється і з керівництвом Херсонської міської ради для реального збільшення обсягів фінансування міських житлових програм з міського бюджету м. Херсона для забезпечення житлом, у першу чергу, учасників АТО,  працівників бюджетної сфери та громадян міста інших пільгових категорій, які згідно із законодавством визнані такими, що потребують поліпшення житлових умов.

Поряд із забезпеченням громадян доступним житлом, опрацьовується механізм кредитування ОСББ та інших юридичних осіб для реконструкції і капітального ремонту житлових будинків із застосуванням енергозберігаючих технологій та обладнання для його впровадження у Херсонській області. Адже отримані кредити дозволять провести реконструкцію, капітальний та поточний ремонт житлових будинків у найкоротші строки при незначному фінансовому навантаженні на обслуговування боргу, отримати значний економічний ефект завдяки збереженню більше ніж вдвічі енергоресурсів, підвищенню якості комунальних послуг і зменшенню витрат населення на їх оплату (опалення житлових приміщень).

 

Усіх небайдужих до цієї справи запрошуємо до діалогу та співпраці. Будемо дуже вдячні за розуміння, підтримку і надання слушних пропозицій щодо спільних шляхів покращення стану забезпечення житлом херсонців.

Місцезнаходження та контактні дані Херсонського регіонального управління Фонду:

просп. 200-річчя Херсона, буд. 38, к. 6, м. Херсон, 73000;

тел.: (0552) 41 31 85, (0552) 41 31 86;

електронна адреса: khn.21@molod-kredit.gov.ua;

веб-сторінка: http://khn.molod-kredit.gov.ua/.